ŘEČ A ÚLOHA ŔEČOVÉ PREVENCE V BUMBLE BEE - ve školním roce 2022/23
Ráda
bych Vám přiblížila úlohu řečové prevence v Bumble Bee a důvod proč se řečové
prevenci věnuji. Pro začátek bych
představila řeč a její vývoj.
Řeč je
prostředkem komunikace a komunikace představuje jednu z nejdůležitějších
lidských schopností. Její narušení je mnohdy překážkou ve vzdělávání a
socializaci dítěte. Řeč má pro vývoj mimořádný význam, protože ovlivňuje
kvalitu myšlení, poznávání, učení a fungování v lidském společenství.
Základní
vývoj řeči a tedy i výslovnosti se uzavírá kolem sedmého roku věku. Souvisí to
se zásadními změnami v tělesném vývoji dítěte a se zráním centrální
nervové soustavy. Do sedmi let je výslovnost přístupná změnám, snadněji se dá
ovlivnit, protože zatím není definitivně zakódovaná. Proto je předškolní věk vhodným
obdobím pro nápravu jakékoli poruchy řeči. Je škoda, když se toto období
promešká, protože náprava řeči je v této době nejúspěšnější.
K nejběžnějším poruchám řeči dětí patří dyslalie (špatná výslovnost jedné či více hlásek, vzniká nejčastěji
během vývoje výslovnosti a to zejména na základě špatného mluvního vzoru) nebo
třeba slovní patlavost (šišlání),
které často používáme také, v raném věku dítěte a neměli bychom.
V poslední době přibývá dětí, které ještě ve třech letech vůbec nemluví
nebo mají výrazně opožděný vývoj řeči, a tím i poznávacích procesů, které jsou
důležité pro rozvoj myšlení. U některých z nich je také diagnostikována
dysfázie. Vývojová dysfázie je porucha řeči, která je způsobena
omezenou, nekoordinovanou, činností mozku, zejména těch částí, které pomáhají
řídit řečové dovednosti. S dysfázií jsem se při své praxi zde
v Bumble Bee zatím nesetkala, ale při prvních rizikových projevech, jako
je např. opožděný
vývoj řeči, mnohočetná dyslalie, problémy s tvořením vět, špatná
koncentrace a pozornost a další, doporučuji dítě ke konzultaci s klinickým
logopedem, aby další postup práce s dítětem byl veden správným směrem a k co
nejúčinnější nápravě. Setkáváme se také
s poruchami plynulosti řeči, např. koktavostí,
která vzniká nejčastěji kolem čtvrtého roku života, tedy v době, kdy se
velmi rychle až překotně rozvíjí dětská řeč a dítě je vystaveno zvýšeným
nárokům, nebo slyší koktavost v rodině apod. Velmi častá je také huhňavost, která je způsobena zvětšenou
nosní mandlí a další.
Koncem
předškolního období by mělo být dítě schopno se souvisle, správně a
srozumitelně vyjadřovat a dorozumívat se
s dětmi i dospělými. Bohužel se objevuje čím dál více dětí předškolního věku,
které potřebují s nápravou řeči pomoci, aby mohly ve školním věku skutečně
správně komunikovat. Pro děti, které
používají cizí jazyk, je důležité, aby správně mluvily i ve svém rodném jazyce
a to je v našem případě jazyk Český.
Velmi
důležitou součástí při nápravě a prevenci narušené výslovnosti je i spolupráce
Vás rodičů. Každodenní krátká, ale opakovaná péče ve formě cvičení a slovních
her doma, může velmi ovlivnit a usnadnit vývoj nápravy daného problému. Pro
správný vývoj řeči velmi pomáhá, když s dětmi čtete, povídáte si básničky,
zpíváte písničky, chodíte do divadla nebo třeba hrajete společné hry. Pomáhá i
pomoc babiček, dědečků nebo starších sourozenců. Je vždy důležité, abychom
vybrali pro dítě co nejlepší mluvní vzor.
ÚLOHA
ŘEČOVÉ PREVENCE V BUMBLE BEE
„JAZYKOVÉ
ROZCVIČKY PRO KLUKY A HOLČIČKY“
Tak se nazývá řečová prevence v Bumble Bee a
navštěvují ji především děti předškolních tříd, jejichž rodným jazykem je Český
jazyk.
Řečová
prevence podporuje rozvoj komunikačních schopností a dovedností formou
průpravných cvičení a rozmanitých her.
Smyslem prevence
je pomoci dětem vést jejich řečové dovednosti správným směrem.
Řečová prevence výrazně podporuje péči klinického
logopeda, ale nenahrazuje ji.
Vzdělávací
program v Bumble Bee je postaven na přirozeném rozvoji Anglického jazyka
v běžných denních činnostech. Řada z dětí poté ale odchází do českých
základních škol. Z tohoto důvodu je třeba se zaměřit i na řečový projev
v Českém jazyce.
A zde začíná má úloha.
V dnešní
době pozorujeme u dětí vysoký výskyt řečových vad. Právě toto je pro mě výzvou,
abych se jako řečový preventista snažila napomáhat při odstranění těchto vad, předcházet
jim a vést děti v Bumble Bee ke správnému vývoji řečových schopností. Pomáhám i dětem,
které navštěvují klinického logopeda s prevencí řečových problémů již
řešených logopedem. Přispívám k nápravě narušených řečových schopností a
prevencí správného vývoje hlásek, které jsou v normě vzhledem k věku
dítěte, aby nedošlo k jejich nesprávnému vývoji. Monitoruji řečový vývoj dítěte a informuji Vás
rodiče o řečovém vývoji vašeho dítěte, případně doporučuji návštěvu dalšího specialisty. Tato spolupráce je důležitá zejména vzhledem k celkové přípravě
dětí do prvních tříd, protože řeč úzce souvisí s předškolními dovednostmi
dítěte. Konzultace může být důležitá i při podezření, že by řečový problém
dítěte mohl být projevem potíží v jiné oblasti.
OBLASTI ŘEČOVÉ PREVENCE, KTERÉ ROZVÍJÍM:
- Upevňování správné techniky dýchání prostřednictvím
hravých činností.
- Rozvoj motoriky a obratnosti mluvidel. (zuby, jazyk,
rty).
- Procvičování hlásek, které se dítě naučí pod
odborným vedením v logopedické poradně.
- Procvičování hlásek vzhledem k vývoji řeči
podle věku dítěte.
- Rozvoj slovní zásoby a odstranění komunikačních
bariér.
- Průpravná
cvičení pomocí logopedických pomůcek. (obrázky, zrcadlo, aj.)
- Cvičení přímo
související s rozvojem řeči a komunikace - cvičení k rozvoji fonematického
sluchu – slabikování a rytmizace, rozlišování hlásek ve slově, rozeznání první
a poslední hlásky, tvrdé a měkké, krátké a dlouhé hlásky. Dále potom smyslová
cvičení, cvičení k rozvoji grafomotoriky, zrakové rozlišování, sluch a
sluchovou paměť,
- Cvičení pro rozvoj paměti, myšlení a fantazie, básničky,
dramatizaci a zpěv.
- Posilování rétoriky a frázování
V průběhu školního
roku nabízím rodičům konzultace a kontakt na klinického logopeda, je-li to
třeba.
MÉ DOPORUČENÍ NA
ZÁVĚR:
Přísloví „Čím dříve, tím lépe“
v případě vad řeči platí stoprocentně. Dítě svou vadu neslyší a neví o ní.
Proto, pokud máte Vy rodiče nějaké pochybnosti, včasná konzultace s logopedem
nebo řečovým preventistou ve školce nikdy nic nezkazí, naopak může zabránit
špatné výslovnosti, kterou když si dítě zafixuje, o to hůř se odstraňuje.
Obecně platí, že do základní školy by dítě mělo nastoupit bez vad řeči. To, ale
neznamená, že ve vyšším věku je nemožné problémy s řečí napravit. Jde to,
ale vyžaduje to delší čas, než ve věku mladším. Někdy můžeme pozorovat problémy
s řečí až s přechodem do školy. Například koktání, které se někdy
objevuje na počátku školní docházky a může souviset s přemírou informací a
požadavků na dítě. Zadrhávání se může také objevit po nějaké prožité silné
stresové události (rozvod rodičů, úmrtí v rodině apod.). Někdy stačí
zvolnit tempo, jindy je kromě logopeda nutná i pomoc psychologa. Velmi důležitá
je také trpělivost a podpora rodičů. Když rezignujete na lyžování, dítě se bez
něj obejde, s vadou řeči však bude mít život těžší. Co pomáhá? Dítě je
vhodné doma citlivě, ale důsledně opravovat, je třeba všímat si pokroků a hodně
jej chválit. Dítěti bychom se neměli smát nebo jeho problém v řeči nějak
zdůrazňovat. Váš čas je v tomto
případě pro dítě velkým vkladem do jeho života.
Přeji hodně úspěchů nám i dětem.
Mgr. Jana Thurnwaldová –
preventista řečové výchovy